Click here for Myspace Layouts

Nuffnang

Nuffnang

Ahad, 19 Disember 2010

Satria Neo S2000: Harimau yang mula mengasah taring!!!

Mungkin, ramai rakyat Malaysia tidak tahu tentang kereta Satria Neo ini adalah salah satu kereta rally yang sedang naik pretasinya dan mula menampakkan BELANG SEBENAR dalam International Rally Challenge (IRC). Sejak Satria Neo mula dilancarkan, ia semakin mendapat tempat di kalangan pelumba kereta dan ini mendorong Proton memcipta enjin Campro Super 2000.





Di bawah ini adalah revolusi Proton Satria ini:
1. Satria
2. Satria GTi
3. Satra Neo
4. Satria Neo S2000
5. Satria Neo CPS
6. Satria Neo R3 Lotus Racing
7. Satria Neo R3


Kini, Proton Satria Neo S2000 menjadi pencabar kepada kereta rally yang lain terutamanya Subaru dan Mitsubishi dan kejayaan di Asia Pacific Rally Challenge (APRC) membuktikan bahawa Satria Neo bukan lagi kereta yang bukan lagi perlu dipandang remeh. Keupayaan Campro Super 2000 berjaya memenangi Pusingan Kejuaran Dunia ini dan kini, dalam sesi pengumpulan mata pusingan, Proton berjaya memintas mata Subaru dan sekarang merapatkan mata dengan Mitsubishi Lancer.


































Diharapkan, kejayaan ini akan berterusan untuk membangunkan ekonomi Malaysia disamping menjadikan kereta buatan Malaysia antara pengeluar kereta terbesar setanding dengan pengeluar lain. Syabas Proton...

3 ulasan:

  1. bukan super campro s2000 lah bro..
    enjin tu bakan proton punya pon..
    tu bukan campro..

    enjin itu asal dari honda s2000..

    sebab tu nama dia satria neo s2000

    do more research... bru leh cakap..

    but saya suka semangat nie, malaysia boleh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila buat RESEARH akak Oiiitt jgn suka cakap tanpa membuat Research
      Proton Satria Neo S2000 Rally Spec
      Proton Satria Neo S2000 Rally Spec

      Oleh kerana Proton Satria Neo S2000 juga telah mengharumkan nama negara untuk kejohanan International Rally 2011, maka saya bawakan khas bagaimana rupabentuk kereta Satria Neo Super 2000 Rally Spec yang dibina khas oleh pasukan R&D Proton R3.

      Jangan salah faham dengan nama Satria Neo S2000, S2000 adalah singkatan kepada Super 2000 dan bukanlah dari S2000 Honda yang kita sangkakan sebelum ini. Satria Neo S2000 ini dibina khas dari kejuruteraan Proton R3 dari segi enjin, transmisi, elektronik dan reka bentuk body Satria Neo tersebut.

      Pasukan Proton Satria Neo S2000 ini juga telah dinobatkan sebagai juara keseluruhan untuk Asia Pacific Rally Championship pada tahun 2011.

      Satria Neo S2000 ini berkapasiti 2000cc dimana 278bhp dihasilkan pada 7600 rpm, mempunyai trasmisi tiptronik 6 kelajuan berurutan, 3 plate slip differential, 4 piston brake Alcon, suspension MacPherson, anti roll bar depan dan belakang, sistem electronic dari GEMS untuk ECU dan power management, rim alloy 18inci untuk tarmac, 15inci untuk gravel dan pastinya berat keseluruhan untuk kereta ini adalah 1100kg berbanding dengan kereta asalnya adalah 1500kg.

      Kejuruteraan dari Proton R3 ini telah dibuktikan bahawa mereka memenangi beberapa Rally Season dan Championship. Proton Satria Neo S2000 mempunyai beberapa kereta dan kategori, antara pemandu yang mengendalikan jentera Satria Neo S2000 ini adalah Karamjit Singh, A Bamba, Alister McRae dan Giandomenico Basso.

      Support for Malaysian Team walaupon hanya Karamjit Singh sahaja yang trullly Malaysian, tak apalah sekurangnnya ada jugak.

      Padam
  2. tak jugak,, saya tak perasan saya silap tulis.. enjin S2000 ni asalnya teknologi dari Renault.. tapi Proton dah ubahsuai jadi S2000 utk Satria Neo sendiri...
    enjin S2000 juga turut digunakan oleh Skoda Fabia...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak join?? Nak duit?? Cuma klik di bawah.. Jangan Tunggu lama-lama...