Click here for Myspace Layouts

Nuffnang

Nuffnang

Isnin, 23 Mei 2011

Facebook anda kena HACK ??



Pernah tak Facebook (FB) anda tiba-tiba hantar mesej sendiri dan tanpa pengetahuan anda?? Kalau pernah, ini bermakna FB anda dah DICEROBOH atau diHACK oleh hacker/pengodam yang boleh berada di mana-mana sahaja.. Apa itu HACK atau HACKER ?? Rasanya ramai yang tak tahu dengan KERJAYA BARU INI.. Hacker sebenarnya bermaksud pengodam komputer yang menceroboh website tertentu.. Hacker adalah PENJENAYAH SIBER yang paling berbahaya kerana mereka mampu mengakses mana-mana website termasuk Facebook anda.. Pernah rakan penulis tiba-tiba sahaja gamnbar porno dipost ke dalam profile dia sendiri. Akibatnya, dah tentu malu.. Jadi, jangan pandang ringan dengan pengodam ini..



Walaubagaimana pun, kadang-kala salah anda sendiri kerana kadangkala anda suka bermain dengan aplikasi atau game di dalam internet seperti dalam Facebook.. Memang banyak game dan aplikasi dalam Facebook bukan semua selamat untuk digunakan.. Dek kerana sifat ingin tahu anda, kadang-kala anda suka clik link yang dipos ke dalam FB anda. Jika link yang anda terima di FB anda meragukan atau kelihatan pelik, JANGAN SESEKALI KILK LINK TERSEBUT. Adalah lebih baik anda spam dan remove post tersebut untuk mengelakkan lebih ramai pengguna menjadi mangsa..


Jadi, disini, penulis nak bagi sedikit tips dan cara untuk mengelakkan FB anda dihack.. Ikut langkah-langkah tersebut satu per satu..


1. Buka Account Setting anda di Facebook..




2. Kemudian, click Account Security pada Account Setting anda..




3. Setkan Secure Browsing web anda.. Dan save




4. Kemudian, alamat atau URL anda akan ditukar dari http:// kepada https://


 Sebelum


 Selepas


5. Selesai langkah ini, pergi ke profile FB anda semula dan click semula Account anda, tetapi kali ini, click Privacy Settings



6. Click Apps and Websites untuk setting penggunaan applilkasi dan games..




7. Kemudian click remove unwanted or spammy apps



8. Kemudian buang semua applikasi dan games yang tidak berkenaan dengan mengklik butang pangkah..





Dan siap.. Selepas ini, berhatilah menggunakan applikasi atau game dalam internet terutamanya Facebook.. Jika tidak, kemungkinan besar Facebook anda tidak dapat digunakan lagi. Selamat mencuba..

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak join?? Nak duit?? Cuma klik di bawah.. Jangan Tunggu lama-lama...